Followers

Sunday, June 13, 2010

Umno di Taja Oleh British Untuk Melawan Islam - Presiden PAS

http://buletinonline.net/images/stories/berita27/umnobritis.gif Parti Islam SeMalaysia adalah salah satu mata rantai perjuangan Islam yang dimulakan dengan perjuangan paling awal ketika Nabi Adam AS menghadapi Iblis.

Perjuangan menegakkan Islam sebagaimana perjuangan para nabi, bukan hanya menjadi imam sembahyang, bahkan menjadi imam politik.


Setelah tumbangnnya khilafah Othmaniyah pa da tahun 1924, perjuangan Islam disambung dengan gerakan Tajdid dan Islah dengan penubuhan parti-parti Islam.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata demikian ketika berucap dalam majlis ceramah sempena Muktamar Tahunan PAS ke 56, di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (Putik) disini semalam.

Menurutnya, pada tahun 1908 ditubuhkan Parti Syarikat Islm di Indonesia untuk menentang Syarikat Hindia British dan Belanda.

Kemudian, katanya, cawangan Syarikat Islam telah ditubuhkan pada tahun 1924, di Beserah, Pahang, sebelum ianya diharamkan oleh British.

”(Selepas itu pada) tahun 1940an, ditubuhkan Hizbul Muslimin, diharamkan oleh oleh penjajah British (dan pada) tahun 1951 ditubuhkan (Parti Islam SeMalaysia) PAS,”katanya ketika menerangkan susur galur, sejarah perjuangan Islam di Malaysia.

Beliau berkata, pejuangan Islam di Tanah Melayu telah wujud lebih dulu daripada Umno yang sebnarnya ditubuhkan oleh British untuk melawan Islam.

”Perjuangan Islan di Tanah Melayu (lebih) dulu dari perjuangan Umno, (dan) Umno ditaja oleh British untuk melawan perjuangan Islam,

”perjuangan Islam tidak mati, tokoh-tokong besar, bkan sahaja dikalangan ulamk, termasuk dikalangan professional, yang menghidupkan perjuangan PAS,”ujarnya.

Dikalangan ulamak, katanya, adalah Tuan Guru Haji Ahmad Fuad, Tuan Guru Tuan Haji Ahmad Tuan Husin, manakala professional terdiri daripada Dr. Buhanuddin al-Helmi, Dr Haji Abas Alias, Profesor Ungku Omar, Profesor Ahmad Ibrahim, Aminuddin Baki dan lain-lain.

Katanya, PAS adalah penyambung perjuangan tersebut pada hari ini.

Turut hadir dalam majlis ceramah tersebut adalah tokoh-tokoh parti Islam dan Kerjaan Islam antarabangsa dari Filipina, Malidives dan Palestin.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran