Followers

Saturday, June 12, 2010

Umno celaka ? Royalti di bawa ke mahkamah


Kelantan akan membawa tuntutan royalti negeri itu ke mahkamah 30 Ogos nanti selepas beberapa tindakan secara rundingan dilihat tidak membuahkan hasil.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Royalti, Datuk Husam Musa yang juga exco kerajaan negeri memberitahu demikian pada demonstrasi menuntut royalti selepas majlis perasmian muktamar sebentar tadi.

"Sebenarnya kita nak bawa pada hari kemerdekaan 31 Ogos, tapi oleh kerana mahkamah tidak berkerja pada hari tersebut, kita awalkan sehari," katanya disambut laungan takbir orang ramai.

Demonstrasi tersebut anjuran Dewan Pemuda PAS Kelantan yang diadakan di perkarangan Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK) selepas Majlis Perasmian Muktamar PAS kali ke-56 hari ini.

Demonstrasi diketuai Ketua Dewan Pemuda, Abdul Latiff Abdul Rahman serta pimpinan pemuda PAS Kelantan dan disertai ribuan yang lain.

Abdul Latiff dalam ucapannya pula berkata, kezaliman kerajaan Umno pimpinan Datuk Seri Najib terhadap rakyat bumiputera negeri ini dilakukan dengan menafikan hak hasil bumi negeri sedangkan sanggup membayar 77 juta kepada syarikat perunding Apco worldwide.

"Apa salahnya 20 juta yang dituntut rakyat diberikan kepada kerajaan negeri untuk diuruskan bukan kepada pihak lain kerana kerajaan negeri telahpun diberikan amanah oleh rakyat," katanya.

Sehubungan itu mereka menuntut agar royalti lima peratus milik rakyat Kelantan dikembalikan kepada kerajaan negeri dan bukan menggantikannya dengan wang ehsan seperti yang dilakukan kerajaan pada waktu ini.

Kelantan sebelum ini mengemukakan tuntutan terhadap pusat agar dibayar royalti petroleum ekoran penemuan telaga minyak di perairan negeri.

Sementara itu, setiausaha perhubungan PAS negeri, Mohd Zaki Ibrahim juga ketika berucap, turut mengutuk tindakan kerajaan Umno itu.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran