Followers

Sunday, August 22, 2010

Taktik Raih Sokongan, UMNO BN Gugat Keharmonian Kaum

Tindakan parti komponen Barisan Nasional, MCA menjadikan isu perkauman sebagai eksperimen menilai sokongan kaum tertentu kepada parti- parti di Malaysia setelah lebih 50 tahun negara mencapai kemerdekaan adalah tidak wajar sama sekali.

Demikian pandangan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa, melihatkan pertelagahan di antara UMNO dan MCA dalam isu ekuiti Bumiputera sehinggakan peristiwa hitam 13 Mei diungkit kembali.

"Pertamanya saya melihat ini sebagai satu kegagalan komunikasi dalam Barisan Nasional yang mungkin juga dibelakangi strategi politik tertentu tetapi apa pun walaupun strategi dan sebagainya tidak
sepatutnya dijadikan bahan uji kaji untuk menilai sokongan rakyat kepada kerajaan kerana kesannya nanti amat buruk dan kita tidak mahu peristiwa buruk berlaku dalam negara"

Ketegangan di antara UMNO dan MCA mula tercetus apabila Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek dalam ucapannya di Kongres Ekonomi Cina Malaysia, menuntut ekuiti Bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.

Berikutan itu pelbagai pihak mengecam tindakan Soi Lek termasuk Timbalan Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga dalam Utusan Malaysia mendesak MCA untuk menyelesaikan pergeseran itu melalui semangat parti.

Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming pula berpendapat, persengketaan yang kononnya wujud diantara pemimpin UMNO dan MCA, tidak ubah umpama lakonan semula babak- babak akhir yang membawa kepada Operasi Lalang.

Operasi itu menyaksikan 106 ahli politik pembangkang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), dan dikatakan pemimpin MCA yang bertelagah sebaliknya diarah bercuti ke negara luar.

"Pada pandangan saya, pergaduhan terbuka di antara Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek adalah jelas satu sandiwara dalam adegan drama pada tahun 1980-an"

Malah katanya, ia petanda yang cukup jelas bahawa UMNO dan MCA kini dalam keadaan buntu untuk berhadapan dengan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum ke- 13, langsung menggunakan pelbagai taktik untuk mematikan langkah seteru politik mereka.

Justeru beliau senada dengan Setiusaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang memberi amaran kepada DAP supaya tidak mudah melatah dengan permainan politik UMNO.

"Adalah wajar dan bijak, pemimpin DAP jangan jatuh ke perangkap sandiwara yang dimainkan oleh Barisan Nasional kali ini"

Sementara itu Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf pula mahu Pakatan Rakyat memperkukuh jaringan kerjasama dan tidak mudah termakan umpan UMNO-Barisan Nasional.

"Apa yang perlu kita lakukan ialah, kita perlu teguhkan agenda reformasi kita. Maksud saya, akhir sekali yang boleh menentukan ialah rakyat bukan pendekatan kita panggil security ataupun pendekatan regim represif, UMNO-BN menggunakan ISA ini"

Yusmadi juga menyifatkan hasrat MCA meminta kerajaan mengurangkan ekuiti Bumiputera sebagai retorik politik semata-mata.

"Pertama sekali saya mempertikaikan keikhlasan MCA di dalam retorik 30 peratus Dasar Ekonomi Baru kerana pendekatannya itu lebih ke arah untuk menyelesaikan masalah dalaman MCA sendiri. Bukannya hendak menyelesaikan masalah ketidakadilan masyarakat Malaysia secara
keseluruhan," katanya.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran