Followers

Saturday, August 7, 2010

Mahyudin Baru Tahu Hadi Lebih Bijak Daripada Najib

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyifatkan kenyataan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai hak dan keistimewaan orang Melayu serta Bumiputera yang perlu dikekalkan termasuk dasar diskaun dalam pemilikan hartanah adalah sebagai sesuatu yang amat tepat.

Muhyiddin berkata Hadi sudah pasti merujuk apa yang termaktub di dalam perlembagaan negara walaupun kenyataan yang dikeluarkannya itu adalah bertentangan dengan pendirian dalam Pakatan Rakyat.

"Saya ucapkan terima kasih dan tahniah kerana beliau (Abdul Hadi) pasti merujuk apa yang ada di dalam perlembagaan di mana hak Melayu mesti dipertahankan.

"Tetapi, bila dirujuk dari segi DAP, nampaknya ada pertembungan dari segi pendirian di dalam pakatan pembangkang. Mereka (PAS dan DAP) tidak ada pendirian yang sama dan nampak ada perbezaan yang ketara," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Pencegahan Jenayah Kebangsaan anjuran Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), di Pagoh, hari ini.

Semalam, Hadi yang ditemui pemberita di Marang, Terengganu berkata hak dan keistimewaan orang Melayu serta bumiputera itu perlu dikekalkan kerana majoriti penduduk miskin di negara ini adalah kaum bumiputera dan mereka sememangnya berhak mendapat keistimewaan tersebut.

Sukar diterima

Hadi sebelum itu diminta mengulas cadangan ahli parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua supaya kerajaan memansuhkan dasar pemberian diskaun kepada bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan mewah di Selangor.

Sehubungan itu, Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno meminta rakyat supaya menilai pendirian yang diambil pakatan pembangkang sama ada pendirian yang dibawa mereka itu adalah sama ataupun berbeza-beza.

"S

ukar untuk kita sebagai rakyat untuk menerima mereka (PAS dan DAP) kerana satu pihak menyanjung perlembagaan negara tetapi satu pihak lagi bertentangan dengan perlembagaan negara. Jadi, terserah kepada rakyat untuk menilai semua ini," katanyanya.

Sementara itu, Muhyiddin yang juga ahli parlimen Pagoh mahu semua pemimpin masyarakat supaya bersama-sama berperanan menjaga keselamatan dan kesejahteraan negara dan tidak menyerahkan tanggungjawab itu untuk digalas oleh polis semata-mata mahupun MCPF.

Beliau berkata aspek keselamatan kini bukan hanya perlu ditingkatkan di kawasan bandar tetapi juga di kawasan luar bandar.

"Walaupun kita (kerajaan) mengambil langkah proaktif, tetapi kita mahu pimpinan masyarakat turut terlibat dalam bersama-sama menjaga keselamatan. Sebab itu kita sampaikan surat lantikan kepada penghulu. Kita sedar pelbagai isu timbul yang perlukan perhatian di peringkat pemimpin dalam dan luar bandar,"
katanya.

Turut hadir pada karnival berkenaan, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan Naib Pengerusi MCPF Tan Sri Lee Lam Thye.

- Bernama

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran