Followers

Thursday, March 24, 2011

Umno BN rasuah rakyat untuk menang

Ucapan tahniah dan syabas kepada MP Jerai, Mohd Firdaus Jaafar kerana keberanian, kepekaan dan keprihatinannya membuat pertanyaan di Dewan Rakyat bertanyakan Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Najib Tun Razak tentang jumlah perbelanjaan kerajaan melaksanakan projek-projek segera sepanjang pilihanraya kecil Dun Tenang di Johor pada Januari lalu.

Jawapan bertulis PM menyenaraikan 85 program projek segera telah dilaksanakan sepanjang kempen lebih seminggu pilihanraya kecil Dun Tenang dengan memakan belanja RM5.968 juta. Peruntukan di bawah peruntukan khas PM itu dibelanjakan atas permintaan rakyat setempat terdiri dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO), persatuan penduduk, Rukun Tetangga dan sebagainya.

Jawapan itu juga menyebut bahawa peruntukan itu termasuk dalam belanjawan 2011. Inilah hakikat yang menyebabkan Umno-BN terus dapat mengekalkan kerusi Dun Tenang dan mengekalkan kuasa pemerintahan setiapkali pilihanraya sejak 1959, pilihanraya pertama selepas merdeka 1957.

Pada mata kasarnya, perbelanjaan ini dibelanjakan atas kehendak dan permintaan rakyat, tetapi jika dibedahsiasat secara halus, ia adalah suatu cara untuk memenangi hati nurani rakyat terutama pengundi untuk mengundi calon Umno-BN dengan merasuah rakyat dengan projek-projek segera ini.

Tanpa adanya pilihanraya kecil tentu tiada projek segera akan dilaksanakan. Perbelanjaan sebanyak hampir RM6 juta itu memasuki kantung-kantung kontraktor-kontraktor Umno BN yang kehausan projek, ketua-ketua cawangan, ketua-ketua bahagian dan suku-sakat mereka. Akhirnya rakyat mengigit jari, menerima hampas-hampas yang tinggal, kerana santannya telah dibolot oleh mereka yang berpengaruh di peringkat cawangan dan bahagian.

Sebab itulah projek yang dilaksanakan kalau dalam bentuk bangunan, bangunan akan runtuh kerana pembinaan tidak mengikut spefikasi, kerana kontraktor orang Umno hanya berminat untuk mengaut keuntungan yang berlebihan dari menjaga kepentingan rakyat.

MP Md Firadus, sebagai pengarah pilihanraya Dewan Pemuda PAS Pusat, telah membuat kerja rumahnya dengan membuat pertanyaan sedemikian. Soalan itu mungkin diletak di nombor-nombor yang terakhir bagi mengelakkannya menjadi soalan lisan yang apabila dijawab akan memberi ruang untuk pertanyaan tambahan yang akan menghagatkan lagi persidangan Dewan Rakyat. Oleh kerana soalan itu tersenarai jauh, maka apabila waktu yang diperuntukkan untuk soalan lisan berakhir, soalan berbaki akan hanya menerima jawapan bertulis.

Dianjurkan supaya soalan-soalan seperti ini, yang mungkin bagi sestengah pihak menganggapnya remeh perlu mendapat perhatian dan diasak oleh MP-MP Pakatan bagi mengetahui sejauh mana ketelusan kerajaan dalam berbelanja dan jumlah projek segera dan perbelanjaan yang dibelanjakan bagi merasuah rakyat dalam pilihanraya-pilihanraya negara ini baik pilihanraya kecil atau pilihanraya umum.

Tanyakan juga jumlah program projek segera dan belanja yang dibelanjakan dalam tiap-tiap satu pilihanraya kecil yang sehingga ini telah 16 kali diadakan sepanjang tiga tahun lalu. Dalam pilihanraya kecil yang dimenangi Pakatan sebanyak lapan kali, sebanding dengan yang dimenangi Umno-BN,mungkin perbelanjaan rasuah yang ditaburkan berlibatkali ganda. Rakyat perlu mengetahuinya.

Kalau dalam satu pilihanraya kecil perbelanjaan kempen projek segera berjumlah hampir RM6juta, maka bagaimana pula dengan pilihanraya umum, tentulah belanja dalam jumlah puluhan atau ratusan juta wang rakyat di belanjakan untuk menjamin kekuasaan berterusan parti pemerintah.

Perbuatan merasuah rakayat untuk mendapatkan undi bagi menjamin kuasa pemerintahan berterusan adalah satu cara yang tidak berakhlak yang perlu dihentikan segera. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) perlu bertindak mencegahnya dan SPRM hendaklah bertegas dengan adil bagi menamatkan keadaan ini dari berlarutan bagi menjamin proses demokrasi berjalan mengikut landasan yang adil dan bersih dan bukannya mengikut padang permaianan tidak setara dan samarata yang akan membantut kesuburan demokrasi negara ini.

Sudah 12 kali pilihanraya dan akan menjelang pilihanraya ke-13 akan datang, sewajarnya proses demokrasi makin sihat dan subur, bukannya tambah pincang dan membantutkan penuh dengan ketidakadilan dan penyelewengan serta rasuah.

Kerajaan sebagai pemerintah yang diberi mandat oleh rakyat berhak untuk membela rakyat dan mengadakan projek-projek pembangunan untuk rakyat tetapi bukan melaksanakan projek segera setiap kali menjelang pilihanraya, apalagi semasa kempen pilihanraya sedang berjalan. Rakyat boleh sahaja menerima projek, tetapi bukan semasa kempen pilihanraya,kerana ia adalah salah satu bentuk rasuah.

Kerajaan mempunyai masa lain sepanjang tempuh mandat lima tahun untuk melaksanakan projek untuk rakyat. Jika projek segera dilaksanakan semasa kempen pilihanraya,maka ia adalah testimoni satu perlakuan rasuah. Memberi projek segera untuk mendapatkan pulangan supaya pengundi memberi undi,adalah satu perbuatan rasuah terang-terangan. Seadilnya,tiada projek segera dilaksanakan untuk rakyat semasa kempen pilihanraya. Cukuplah dengan manifesto yang meliputi dasar dan program parti yang bertanding, jika diberi kuasa memerintah.

SPR perlu mengadakan peraturan larangan terhadap perlakuan rasuah secara halus ini. SPRM pula perlu menghentikannya, kerana ia perbuatan yang tidak sihat untuk proses kematangan demokrasi di negara ini.

Jawapan bertulis PM merupakan program projek segera yang dilaksanakan semasa kempen pilihanraya. Apa pula pemberian-pemberian dalam bentuk lain secara langsung atau tidak langsung kepada pengundi individu atau berkelompak yang tidak pula diketahui jumlahnya. Inilah hakikat dan anasir tidak sihat dalam proses demokrasi pilihanraya negara ini.

Undi dibeli dengan wang ringgit. Pihak yang mempunyai peruntukan perbelanjaan yang besar dan tiada hadnya akan mampu membeli undi dan calun-calun Pakatan yang tidak mempunyai kewangan yang cukup dan sangat terbatas akan berhadapan untuk menyaingi calun parti pemerintah dalam padang permainan demokrasi yang tidak setara dan samarata.

MP-MP pakatan pembangkang perlu mengusulkan pertanyaan untuk jawapan lisan berapakah jumlah peruntukan projek segera yang dibelanjakan dalam pilihanraya-pilihanraya kecil Galas, Kerdau, Merlimau, dan lain-lain yang dimenangi Umno-BN dan berapa pula perbelanjaan yang dihabiskan dalam pilihanraya kecil yang dimenangi Pakatan. Dari perangkaan-perangkaan ini akan dapat dibuat analisis betapa demokrasi pilihanraya negara in dibelenggui dan diselubungi ketidakadilan.

Walaupun setiap calun perlu menghantar penyata perbelanjaan pilihanraya masing-masing selepas pilihanraya,tetapi angka-angka sebenar yang tepat tidak akan diketahui dan diperolehi umum secara jujur kerana ia telah dimanipulasi begitu rupa akibat tiadanya ketelusan dan integriti SPR sebagai agensi pelaksana pilihanraya negara ini.

Sebelum pilihanraya ke-13 berlangsung, parti-parti dalam Pakatan perlulah melakukan desakan dan agitasi politik mendesak SPR melakukan perubahan dan reformasi bagi menjamin ketelusan dan pilihanraya yang berwibawa kerana tanpa pilihanraya berkredibiliti, risiko penyelewengan sangatlah besar.

Apabila rakyat tidak mempunyai keyakinan terhadap agensi pelaksana pilihanraya seperti SPR dalam mengendalikan pilihanraya maka tindak balas rakyat akan merugikan semua pihak. SPR perlu dilihat berkecenderungan untuk mengadakan suatu pilihanraya yang seadil-adilnya bagi menjamin kesinambungan proses demokrasi tulen di negara ini.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran