Followers

Sunday, March 27, 2011

Nama Saintifik: Euodia lunu-ankenda Famili: Rutaceae Nama Lain: Kiandang




PUCUK tenggek burung adalah sayuran ulam yang sangat digemari apatah lagi jika dicolek dengan sambal belacan atau sambal udang kering dan dimakannya bersama nasi. Rasa dan aromanya dapat merangsang selera dan nasi biasanya dimakan lebih berselera dari biasa. Selain itu, pucuknya juga dijadikan ramuan dalam nasi ulam, kerabu atau menjadi ramuan masakan ikan atau resipi tradisional.

Pokok tenggek burung berasal dari Indo-Malaysia, bersaiz kecil setinggi 5 hingga 7 meter, bercabang banyak dan rimbun. Daunnya trifoliat dengan anak daunnya berbentuk oblong dan akuminat ke hujung, 6 hingga 15 sentimeter (sm) panjang dan 3 hingga 8 sm lebar.

Anak daun terminal lebih besar sedikit daripada anak daun sisi. Petiol 5 hingga 6 cm panjang. Daun ini beraroma sedap bila diramas. Infloresen sima, berpedunkel sepanjang 5 hingga 8 cm. Bunga kecil, berwarna putih kehijauan dan berbau wangi sedikit. Buahnya kapsul, 12 mm lebar dan berbiji halus.

Tidak banyak diketahui mengenai khasiat ulam ini. Dalam 100 g bahagian yang boleh dimakan mengandungi: air 83 g, protein 4.4 g, karbohidrat 9.9 g, lemak 0.3 g, serat 1.5 g fosforus 51 mg, kalsium 41 mg, kalium 330 mg, vitamin C 9.3 mg.

Pokok tenggek burung jarang ditanam dan tumbuh meliar di tepi belukar. Burung adalah penyebar utama pokok ini. Bagaimanapun, pokok ini mudah dibiakkan dengan cara keratan batang. Anak-anak yang tumbuh di pangkal pokok boleh juga digali dan ditanam semula. Pokok ini mudah hidupnya dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran