Followers

Wednesday, September 15, 2010

Ambil Tindakan Segera Atasi Campur Tangan Pihak Ketiga Dalam PDRM

Badan hak asasi, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menyeru bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengambil tindakan segera sekiranya wujud isu campur tangan pihak ketiga dalam kepolisian Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan bukan melepaskan ketidakpuasan melalui media sahaja.

Kata badan itu, adalah juga menjadi tanggungjawab KPN yang baru Tan Sri Ismail Omar untuk mengambil tindakan sekiranya isu tersebut wujud selepas beliau memegang jawatan itu.

"Kami kecewa terhadap Musa Hassan yang telah berkhidmat dalam PDRM selama 41 tahun namun langsung tidak dapat menyelesaikan isu krompromi dan salahguna kuasa yang wujud dalam PDRM selama beliau memimpin dalam pasukan polis.

"Isu ‘campur tangan’ pihak ketiga dibangkitkan hanya selepas kontrak beliau tidak dapat disambungkan.

"Suaram berpendirian penubuhan mekanisme pemantauan yang adil, telus dan bebas seperti Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) amat diperlukan pada masa ini untuk menyelesaikan masalah salahguna kuasa serta campur tangan pihak ketiga dalam PDRM dengan berkesan," kata badan Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung dalam satu kenyataan media Jumaat lalu.

Tambah Suaram, PDRM merupakan institusi keselamatan yang paling penting dalam negara untuk menjamin keselamatan dan keamanan rakyat.

Justeru itu, pemantauan Suaram terhadap tindakan polis yang tidak adil terhadap kritikan rakyat dan pembangkang telah menjejaskan kredibiliti dan imej PDRM.

Malah penukaran KPN baru dilihat tidak juga mampu memulihkan keyakinan rakyat selagi PDRM masih di bawah kawalan dan dipergunakan oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional.

"Isu kepolisian adalah isu penting yang akan mempengaruhi undi rakyat semasa pada pilihan raya akan datang. Lebih penting, reformasi dalam PDRM terutama menubuhkan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) amat diperlukan untuk mewujudkan akauntabiliti dan menegakkan prinsip hak asasi manusia. Sekiranya tidak, maka rakyat akan kehilangan kepercayaan dan keyakinan terhadap PDRM dan Umno-BN," kata Heng Lung lagi.

No comments:

Post a Comment

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran