Followers

Monday, March 26, 2012

Tangguh Lagi

PUTRAJAYA, 26 Mac: Pendengaran rayuan Kerajaan Kelantan berkenaan penzahiran dokumen (discovery) royalti petroleum dengan Petronas ditangguhkan pada 26 April depan.

Penangguhan itu disebabkan salah seorang Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin yang bersidang hari ini mempunyai pertalian keluarga dengan defenden.

Menurut salah seorang peguam bagi pihak Kerajaan Kelantan, Cik Shikin, Alizatul merupakan adik kepada salah seorang defendan yang memfailkan afidavit itu.

"Jadi kita tidak boleh dengar kes itu hari ini sebab nanti akan berlaku 'conflict of interest', kerana ada pertalian keluarga jadi kita minta tarikh lain," katanya ketika ditemui.

Sebelum ini, penzahiran dokumen itu dibuat di Mahkamah Tinggi di mana Hakim Zabariah Mohd Yusof memutuskan tidak perlu dedahkan dokumen itu kepada Kelantan, bagaimanapun Kerajaan Kelantan melalui peguamnya Thomy Thomas tetap mahukan dokumen itu.

Dalam writ saman yang difailkan pada 30 Ogos 2010, kerajaan negeri Kelantan menuntut supaya Petronas melaksanakan perjanjian petroleum bertarikh 9 Mei 1975 setelah mendakwa defendan secara salah melanggar kewajipannya.

Kerajaan negeri itu mendakwa telah menandatangani Perjanjian Petroleum Kelantan bertarikh 9 Mei 1975 yang ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohamed Nasir dengan bekas Pengerusi dan Ketua Eksekutif Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah.
Turut mengikuti kes itu di mahkamah ialah Ahli Parlimen Rantau Panjang dan Pasir Puteh, Siti Zailah Mohd Yusof dan Muhammad Husain serta wakil Gerakan Menuntut Royalti Petroleum Rakyat Kelantan.

1 comment:

  1. Kekejaman Polis - Generasi Muda Perlu Memberi Pengajaran Setimpal Kepada Pemimpin BN dan UMNO. ( Lihat sendiri BUKTI, perjuangan PUTERI dan PEMUDA UMNO tidak lagi berguna untuk generasi baru )
    1~BUKTI 1
    2~BUKTI 2
    3~BUKTI 3
    4~BUKTI 4 * (NEW)
    5~BUKTI 5 * (NEW)
    6~BUKTI 6 * (HOT)

    Orang Muda Geng Kita - Usaha Dengan Doa ~http://www.youtube.com/watch?v=HcQD_NfslkA&feature=related



    Sumpah Aku Akan Lingkupkan Putrajaya Jika Generasi Muda Terengganu Tidak Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 Sebelum PRU ke-13 Tanpa Perlu Berdolak-dalik!!
    (Bukti kukuh)
    1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
    2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
    3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
    4 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3155

    ReplyDelete

berita terdahulu

Related Posts with Thumbnails

AL - QURAN

Listen to Quran